
כמה ק"מ הרכב שלכם עשה? היונדאי איוניק 5 הזה, שנת 2023 של בחור קוריאני, עשה כבר יותר מ-600,000 ק"מ (!), 666,255, אם לדייק.

בישראל, ממוצע הנסועה השנתי הוא באזור ה-18,000 ק"מ, ורוב האנשים לא יחזיקו רכב שעשה מעל ל-200,000 ק"מ. יותר מחצי מיליון ק"מ בתוך כ-3 שנים? אלו נתונים שלא רואים כל יום אם בכלל, וכנראה שזה האיוניק 5 עם שעבר הכי הרבה ק"מ בעולם ואחד הרכבים החשמליים עם הכי הרבה ק"מ בעולם.
המקרה הלא-רגיל פורסם בקבוצת הפייסבוק Mileage Impossible, בה משתפים הגולשים את הרכבים שלהם ואת הק"מ שהם גמעו.
על פי הבעלים, הרכב ברשותו זמן של 3 שנים ו-4 חודשים, מה שאומר שהוא נסע בממוצע כ-195,000 בשנה, יותר מ-16,000 ק"מ כל חודש ו-536 ק"מ בכל יום. איזה סגנון חיים צריך לחיות כדי לנסוע יותר מ-500 ק"מ כל יום? אולי הוא שליח בבוקר ואז נהג מונית במהלך היום ואז שוב שליח? נשמע מוגזם על גבול הלא הגיוני…

מסתבר שהבחור הוא איש מכירות ושהק"מ אכן אמיתי – כפי שנראה בתמונות.
בעל הרכב לא פירט באיזו גרסה של יונדאי איוניק 5 מדובר, אך אנחנו יודעים שגרסת ההנעה האחורית עם סוללה ה-84 קוט"ש מציעה טווח נסיעה ריאלי של כ-450 ק"מ והספק טעינה מהירה מירבי של 350 קילוואט.
כשהרכב החשמלי הגיע לאזור ה-580,000 ק"מ, הסוללה שלו נפחה את נשמתה – כך שיתף כותב הפוסט. בעוד שאחריות היצרן על הסוללה נעה בין 7 ל-10 שנים (7 שנים בישראל), היא גם מוגבלת למקסימום של 150,000 ק"מ – ובכל זאת, ביונדאי החליטו לפרגן לבעליו של היונדאי איוניק 5 המדובר בהחלפת סוללה על חשבונם.
אין ויכוח על כך שסוללות של רכב חשמלי מאבדות מהיעילות שלהן, ממש כמו הטלפונים החכמים שלנו, שגם הם, כמו המכוניות, עושים שימוש בסוללות ליתיום.
האם זו סיבה לא לקנות רכב חשמלי? אנחנו יודעים שמדובר בתהליך ארוך – קחו לדוגמא את טסלה, שטוענת שהסוללות של הרכבים החשמליים שלה מאבדות רק 10% מהיעילות שלהן אחרי יותר מ-300,000 ק"מ, כך שלא מדובר בתהליך מיידי. את הירידה ביעילות של הסוללות של הרכב החשמלי לא ניתן למנוע לחלוטין, אך ניתן לצמצם בהתנהלות נכונה עם הרכב.
מהסיפור של איש המכירות הקוריאני והיונדאי איוניק 5 שלו אפשר ללמוד שירידה ביעילות הבטריה הוא משהו שקורה אחרי מספר קילומטרים רב מאוד, מספר שמרבית בעלי הרכבים לא יגיעו אליו, אפילו לא קרוב. מעבר לכך ישנה אחריות על סוללה של רכב חשמלי, שמכסה את הסוללה לתקופה ארוכה, כך שזה לא צריך להיות שיקול בקנייה (או לא קנייה) של רכב חשמלי.
ואם כבר הלכה לכם הסוללה אחרי חצי מיליון ק"מ, אל תשכחו להעלות על זה פוסט – אולי תקבלו סוללה בחינם מהיצרן 🙂